Structura unui articol de blog

Cum să-l configurezi ca să fie ușor de citit

Structura unui articol de blog, aduce beneficii multiple iar unul dintre acestea este faptul că motorul de căutare va “înțelege” mai bine postarea. Cresc astfel considerabil șansele ca articolul să fie foarte bine poziționat printre răspunsurile pentru căutările făcute pe Google.

linii colorate repereztand un cuprins de articol

Ce este structura unui articol de blog

Putem privi structura unui articol de blog ca pe cuprinsul unei cărți, adică acea pagină în care sunt enumerate titlurile capitolelor și subcapitolelor.

În cazul articolelor postate pe blog, varianta finală a acestei structuri poate fi inclusă chiar pe pagina postării ca și cuprins. Această secțiune va ajuta cititorul să vadă imaginea de ansamblu și să înțeleagă dintr-o privire dacă subiectul prezentat sau punctele atinse prezintă interes pentru el.

Un exemplu foarte bun este chiar Cuprinsul acestui articol. În acest caz, cuprinsul poate fi folosit și pentru navigare în interiorul paginii, pentru că permite accesarea directă a secțiunilor listate.

De ce avem nevoie de o structură pentru articolele de blog

Dacă tot avem de făcut un articol, atunci de ce să nu ne apucăm pur și simplu de scris? Să facem o structura pe care ulterior să o dezvoltăm… Asta nu ar fi pierdere de timp? Ba dimpotrivă!

Ca scriitor nu e chiar neobișnuit să te pierzi în detalii sau să mai deviezi de la subiect. De aici poate rezulta un articol în care motoarele de căutare nu vor reuși să identifice subiectul prezentat, prin urmare nu îl vor cota prea bine. În afară de asta, cititorii care vor avea răbdarea să îl citească până la capăt, cel mai probabil nu vor înțelege ce a vrut să spună autorul.

Prin urmare, putem considera că avem nevoie să creăm și să respectăm structura unui articol de blog cel puțin din aceste trei puncte de vedere:

  1. Din punct de vedere al scriitorului
    Este mult mai eficient să creezi o listă cu tot ceea ce dorești să scrii în articol, să o ordonezi pentru a crea structura, și ulterior să te apuci de scris. Va fi mai ușor să concepi articolul atunci când știi exact ce, unde și cum dorești să prezinți. Scrierea articolului va decurge lin, fără poticneli, și mai ales poți fi sigur că nu vei uita nimic din ce ți-ai propus să abordezi.
  2. Din punct de vedere al cititorului
    Un articol bine structurat poate fi citit cu ușurință, chiar și atunci când subiectul poate că nu este foarte familiar cititorului. O astfel de postare este ușor de urmărit și permite înțelegerea corectă a mesajului de bază. Prin urmare, cititorul o va parcurge cu plăcere.
  3. Din punct de vedere SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare) Motoarele de căutare pot identifica cu ajutorul acestei structuri elementele în funcție de care evaluează relevanța articolului pentru căutările făcute. Tocmai de aceea titlurile, subtitlurile și cuvintele cheie sunt atât de importante într-o postare de blog. Dacă acestea nu există, sau conținutul postării nu corespunde cu ele, motorul de căutare va evalua articolul ca atare, sau altfel spus, îl va descalifica.

Care este structura unui articol de blog

Structura unui articol pentru blogul de business se aseamănă cu cea a unui eseu. Pe lângă titlul articolului, și subtitluri dacă este cazul, elementele de bază ale structurii unui articol sunt:

  1. Introducerea
  2. Cuprinsul (în sensul de conținut, nu sumar)
  3. Încheierea

Aceastea îmbunătățesc foarte mult lizibilitatea articolului, mai ales dacă sunt completate de utilizarea paragrafelor scurte, a propozițiilor simple și a unui limbaj ușor de înțeles de către oricine.
Drept urmare, cititorii vor avea o experiență plăcută iar acest lucru va fi remarcat și de Google. El analizează anumite “semnale” pe care le primește din comportamentul vizitatorilor pe blog. Dacă apreciază că postarea oferă răspunsuri valoroase și potrivite anumitor căutări care se fac, o va clasa tot mai bine în rezultatele afișate.

Bineînțeles că în acest sens o foarte mare importanță o are și optimizarea articolului pentru motoarele de căutare. Câteva dintre elementele necesare sunt:

  • marcarea titlurilor și a subtitlurilor cu H-urile corespunzătoare;
  • utilizarea cuvintelor cheie adecvate atât în conținutul articolului cât și în locurile special destinate acestui lucru;
  • optimizarea imaginilor folosite.

De altfel așa cum arată și statisticile Hubspot, utilizarea cuvintelor cheie este strategia SEO numărul unu pentru 71% dintre specialiști în marketing.

Să luăm în ordine elementele care alcătuiesc structura unui articol de blog și să vedem ce putem face ca să ne asigurăm că ne folosim de ele cum se poate mai bine.

Titlul unui articol de blog

Primul lucru pe care îl vede cineva la o postare este titlul. Acesta îl poate convinge, sau nu, să deschidă articolul și să îl citească în întregime.
Însă, se întâmplă de foarte multe ori ca oamenii să se limiteze la a citi doar titlul unei postări. Chiar și așa, dacă titlul le-a plăcut sau le-a trezit interesul, atunci este posibil să distribuie respectiva postare și către prietenii lor. Dar asta nu înseamnă neapărat că vor citi articolul.

Cei de la Copyblogger susțin că din 100 persoane, doar 20 vor citi întreg articolul, iar ceilalți 80% se vor limita să citească doar titlul postării.

Prin urmare, este necesară conceperea de titluri care să trezească o reacție, să intrige sau să stârnească curiozitatea astfel încât să determine oamenii să citească în continuare articolul.

Cei e la BuzzSumo au analizat 100 de milioane de titluri ale postărilor de blog și printre multe alte date importante, au descoperit că:

  • titlurile care dau instrucțiuni de genul “trebuie să încerci…”, “ai nevoie să știi…” au generat cea mai mare implicare pe Facebook;
  • cele mai distribuite pe această rețea de socializare în 2019 - 2020 au fost postările care au inclus în titlu expresia “(a) anului” (de exemplu “omul anului”, “modelul anului”);
  • cele mai eficiente titluri de pe facebook au inclus expresii de genul “x moduri de a…” “x dintre cele mai…”, “Cum să…”;
  • numărul folosit cu cel mai mare succes în titluri este zece.

8 formule pentru titluri care atrag cititorii

Așa cum am văzut, nu toate titlurile sunt la fel de interesante pentru cititori. Există însă câteva formulări care și-au dovedit eficiența și poți alege să le folosești și pentru postările de pe blogul afacerii tale.

  1. Formulează-l sub formă de întrebare în legătură cu o problemă arzătoare ca să susciți în acest fel interesul
    - Chiar ai nevoie de un contabil sau te descurci și singur?
  2. Apelează la clasicul “Cum să..” care promite că urmează soluții
    - Cum să îți menții productivitatea la cote maxime, chiar și în zilele mohorâte
  3. Descrie începutul și finalul exemplului pentru articolele de tip studiu de caz
    - Cum a ajuns aplicația de la 0 la mai mult de 500 000 de utilizatori în doar trei ani
  4. Fă comparații neașteptate
    - De ce este mai important sportul decât afacerea
  5. Folosește-te de expresia "ghid"
    - Un ghid bazat pe date reale pentru creșterea traficului pe website-ul companiei
  6. Atrage atenția asupra erorilor, a greșelilor
    - Greșeli de evitat în relația cu CEO-ul companiei
  7. Scrie numărul elementelor enumerate în postarile de tip listă
    - 10 secrete ca să te prezinți exemplar la prima întalnire de afaceri
  8. Pune întrebarea “De ce”
    - De ce să pui accent pe marketingul de conținut pentru creșterea traficului pe site

Introducerea articolului de blog

În căutarea de informații cu privire la diverse subiecte, cu toții obișnuim să navigăm pe internet. În acest răstimp de fapt “răsfoim” titluri și mai aruncăm câte o privire la unele dintre rândurile de început.

Tocmai de aceea, din postura de blogger trebuie să profiți la maximum de acest moment.

După titlul care i-a atras atenția, introducerea articolului de blog trebuie să fie aceea care face “navigatorul pe internet” să se oprească din scanarea generală a informațiilor. Primul paragraf, și mai ales prima linie a acestuia, pot da tonul și invita cititorii în povestea ta, făcându-i dornici să citească mai departe, cu toata atenția.

Unul dintre modurile în care poți obține acest lucru este ca încă din primul paragraf să creezi o conexiune cu cititorul. Empatizează cu el, arată-i că îi cunoști problema, îl intelegi, și că îl vei ajuta. Iată trei abordări posibile, ca să iți reușească acest lucru:

1. Adresează-te cititorului

Poți începe articolul adresându-te în mod direct cititorului și, de ce nu, chiar adresându-i o întrebare. 500, 1500, mai mult de 3000 de cuvinte… Nu știi cât de lungă ar trebui să fie postarea ta de blog? Iată ce spun studiile despre modul în care lungimea poate influența succesul unui articol…

2. Vorbește despre tine

Fără să te plângi sau să te lauzi, împărtășește-ți propria poveste despre problema abordată în articol. Prezintă în așa fel situația încât cititorii să îți recunoască sentimentele și să le poată identifica cu ale lor.
Îmi doream din tot sufletul să creez acest blog, dar mi-era teamă. Mă tot gândeam că oricum mediul online e plin de sfaturi despre cum să scrii articole de blog care se clasează pe primele poziții în Google. Și atunci, de ce ar fi cineva interesat să afle cum fac eu, sau de ce și-ar dori să aplice sfaturile mele?
Acum însă știu că era o mentalitate greșită și o să îți arăt cum am trecut peste acele temeri…

3. Spune o poveste

Pune totul într-o "scenă" și folosește detalii care să transpună cititorul acolo. Atenție însă să nu te pierzi în amănuntele povestirii. Folosește-o doar ca să faci trecerea spre subiectul principal pentru care scrii articolul.

femeie la masa cu cafeaua in maini
Mirosul intens al cafelei o înviorează pe Ana. Ia cana cu ambele mâini și inspiră adânc. Mmm, asta da inspirație! Soarbe cu poftă o gură de cafea și deschide laptopul. Azi are de scris despre managementul timpului și tocmai i-a venit ideea să abordeze subiectul dintr-o nouă perspectivă. Inspirația poate veni uneori din cele mai neașteptate lucruri…

Importanța Introducerii din punct de vedere SEO

Din punct de vedere SEO Introducerea unui articol de blog are mai multe implicații. Motoarele de căutare ca Google pot determina dacă există sau nu, o legătură între subiectul propus de articol și textul din care articolul respectiv este alcătuit. Acest lucru reiese foarte clar din faptul că afișează doar anumite rezultate, în funcție de căutările făcute.

În afară de asta, Google mai analizează și comportamentul utilizatorilor. Dacă aceștia dau click pe un articol doar ca să iasă imediat de pe acea pagină, concluzia poate fi că articolul nu corespunde cu ceea ce “promiteau” titlul sau cuvintele cheie pentru care a fost optimizat.

Prin urmare, este foarte important ca primul paragraf să fie foarte bine conceput astfel încât să:

  • fie în concordanță atât cu titlul cât și cu restul articolului. Nu este recomandabil să descrii în primul paragraf cum se cultivă o livada de meri, dacă articolul tău este de fapt o super rețetă pentru gem de prune.
  • prezinte clar subiectul articolului și să includă cuvântul cheie. Poți folosi chiar și sinonime sau fraze cheie pentru a evita să te repeti, dar asigură-te că subiectul dezbătut este clar atât pentru cititor cât și pentru motoarele de căutare.
  • creeze o legătură cu cititorul. Adresează-te în mod direct acestuia, astfel încât să simtă că postarea a fost scrisă special pentru el.
  • trezească interesul oamenilor pentru a citi și continuarea. Pune accentul pe problema pentru care vei oferi soluția, astfel încât cititorul să fie interesat să parcurgă tot articolul (tocmai pentru a afla care este soluția).
  • stabilească așteptări corecte cu privire la articol. Daca doresti, poți încerca să fii mai convingător incluzând citate și statistici, sau sa fii distractiv incluzând anecdote sau povestiri nostime.

Cuprinsul articolului (conținutul)

Dacă scrieți un articol, cu siguranță vă doriți ca mesajul să ajungă la publicul țintă și ca oamenii să îl citească și să îl înțeleagă. Realitatea însă, confirmată de statisticile celor de la HubSpot, este ca 43% dintre cititori doar vor răsfoi postarea, nu o vor aprofunda.

În aceasta situație va trebui să structurezi continutul articolului de pe blogul afacerii astfel încât să te asiguri că este ușor de citit și de urmărit, iar elementele principale sunt ușor de reținut.

Poți face acest lucru axându-te pe crearea unui conținut al articolului care să aibă la bază:

  • Propozitii clare și paragrafe scurte. Frazele lungi și paragrafele interminabile sunt mai dificil de urmărit. Uneori chiar te pun în situația de a relua citirea paragrafului, ca să te asiguri că ai înțeles corect care a fost ideea de bază.
  • Subtitluri care să ajute cititorii să înțeleagă despre ce este vorba în acel paragraf. De altfel acestea sunt foarte utile și pentru cei care doar vor să “rasfoiasca” postarea, să o “scaneze”.
  • Limbaj comun cu cititorii (nu cu specialiștii din domeniu). Dacă articolul tău nu se adresează în mod special inginerilor din domeniul fizicii nucleare, atunci încearcă să transpui totul într-un mod simplu și pe înțelesul oricui.
  • Implică cititorii folosind un mod de adresare mai degrabă familiar decât oficial. Cu siguranță că vrei să simtă că primesc informațiile de la o sursă de încredere, însă în același timp aceasta poate fi una prietenoasă și apropiată de ei. Ca și cum le-ar vorbi un prieten înțelept și plin de compasiune.
  • Folosește liste numerotate, sau “la liniuță” atunci când ai de enumerat scurt și la obiect lucruri importante. Aceste liste oferă o imagine clară și sunt ușor de urmărit.

Și punctul cel mai importat: Creați pagini în primul rând pentru utilizatori, nu pentru motoarele de căutare. Acesta este chiar unul unul dintre principiile de bază ale Ghidului de calitate Google.

Încheierea unui articol de blog

Paragraful de încheiere trebuie să concluzioneze întregul articol. Însă, în același timp poate fi folosit și pentru a oferi cititorului un element în plus de inspirație, ceva care să-i rămână în memorie și la care să se gândească.

Blogul de business include în general articole educaționale sau inspiraționale. În aceste situații este foarte indicată o abordare a încheierii din două puncte de vedere:

  1. Pe deoparte le reamintește cititorilor ceea ce le-a fost explicat deja. Asta și pentru că este posibil ca textul să fi fost mai degrabă “scanat” decât aprofundat.
  2. Pe de altă parte, îi îndeamnă să pună în aplicare sfaturile, ideile sau părerile primite.

Bineînțeles că fiind vorba de articole online, și mai ales publicate pe blogul afacerii, vom avea posibilitatea să includem la finalul articolului:

  • linkuri către alte articole de pe blog;
  • îndemnuri la acțiune (înscriere, înregistrare);
  • oferte speciale (reduceri, ebook gratuit, invitație la un eveniment)

Reguli generale pentru formatarea textului

La postarea online a unui articol pentru blogul de business vom folosi următoarele elemente de formatare a textului:

  • Titluri și subtitluri (H1, H2, H… ) cu caracteristici diferite
  • Paragrafe scurte și propoziții clare
  • Evidențierea anumitor cuvinte sau expresii
  • Liste numerotate sau “la liniuță”

De asemenea putem include, și chiar este indicat să facem asta:

  • Imagini relevante, formatate și optimizate
  • Grafice și tabele cu date, numere, calcule (dacă este cazul)
  • Linkuri externe către sursele de încredere
  • Linkuri interne catre alte articole din blog sau pagini de pe website

Structura unui articol de blog este utilă pentru a-i ușura scriitorului activitatea, pentru a face experiența cititorului mai plăcută, precum și pentru a face postarea mai vizibilă pentru motoarele de căutare.

Tinând cont că oferă beneficii atât de importante și în același timp este foarte ușor de realizat, merită să alocăm timpul necesar întocmirii unei structuri pentru fiecare dintre articolele publicate pe blogul companiei. Va da roade pe termen lung!