Backlink-uri pentru SEO
la ce sunt bune, cum trebuie să fie și cum le obții
Backlink-urile sau legăturile de intrare arată motoarelor de căutare cine acordă importanță unei anumite pagini. Prin urmare, atât numărul cât și calitatea lor sunt folosite de Google ca indicatori ai popularității sau importanței pe care o are o pagină web în mediul online.

Cuprins
- Ce este un backlink (inbound link sau legătură de intrare)?
- La ce folosesc backlinkurile
- Ce determină calitatea unui backlink?
- Ce înseamnă linkbuilding (sa creezi linkuri)
- Ce poți face ca să obții multe backlink-uri
- Metode white-hat pentru a obține multe backlink-uri
- Alte posibilități de a obține backlink-uri
- Ce să NU faci pentru backlinkuri (metode black-hat)
- Concluzie
Ce este un backlink (inbound link sau legătură de intrare)?
Backlink sau legătură de intrare (inbound link) este denumită fiecare trimitere pe care o face o pagină de pe un alt website către pagina ta.
De exemplu, în pagina de autor de pe blogul PlanArty este pus un link care duce către pagina principală a website-ul meu. În acest caz se întâmplă ca textul de ancorare (textul pe care este pus linkul) să fie exact adresa website-ului. Însă, chiar dacă acolo ar fi fost scris un alt text, când trecem cu mouse-ul peste el se vede clar în partea de jos a paginii adresa exactă unde duce linkul respectiv.

Acesta este un backlink, adică o legătură de intrare pe care o primește website-ul meu de la PlanArty .
Alte tipuri de linkuri sau legături pe care le putem folosi intr-un website sunt linkurile externe (outbound link sau legături externe) și linkurile interne. Nu le voi aprofunda în acest articol, doar le prezint ca să fie mai clar ce reprezintă fiecare și care este diferența dintre ele.
Ce sunt linkurile externe (outbound link sau legături de ieșire)
Atunci cand tu pui în postarea ta o trimitere către o pagină a unui alt website, înseamnă că faci o legătură de ieșire (outbound link).
De exemplu în pagina de Portofoliu am listat cateva dintre articolele pe care le-am scris și publicat pe alte website-uri. Lista include câte link către postarile respective, ca să poată fi accesate. Fiecare dintre aceste linkuri reprezintă o legatură de ieșire (sau outbound link).

Atât în cazul backlink-urilor cât și al outbound link-urilor, se pot pune legăturile direct pe textul articolului, așa cum am făcut în paragraful anterior unde scrie PlanArty.

De altfel acest tip de plasare al linkurilor este cel mai uzual, cu atât mai mult în cazul articolelor optimizate SEO. Este modul cel mai natural în care putem indica atât motoarelor de căutare cat și utilizatorilor legăturile către alte pagini de pe website-ul nostru sau de pe alte website-uri, fără ca acest lucru să interfereze sau să întrerupă în vre-un fel parcurgerea postării respective.
Ce sunt linkurile interne
Linkurile pe care le punem într-o postare de pe site-ul nostru către o altă pagină tot a website-ului nostru se numește link intern. Acestea se folosesc pentru atât pentru a aduce în atenția utilizatorilor și alte informații care le pot fi de folos, cât și pentru a le ușura navigarea.

Așa cum se vede în imaginea de mai sus, linkul de pe text este intern pentru că duce tot pe website-ul www.marianaholostenco.ro în secțiunea de Blog la articolul Blogul de business.
Să revenim acum la backlink-uri și să vedem care este rolul lor în optimzarea SEO.
La ce folosesc backlink-urile
Așa cum am precizat încă din primul paragraf, unul dintre cei mai importanți factori care determină clasarea, popularitatea și importanța unui website în rezultatele motoarelor de căutare, sunt backlink-urile.
Google, pentru a evalua și clasa website-urile din aceste trei puncte de vedere, pleacă de la ideea că fiecare backlink este un vot de încredere, o recomandare pe care un website o acordă altuia. Însă, privind lucrurile astfel, devine evident faptul că nu numai numărul backlinkurilor este important ci și calitatea acestora. Adică este importantă și valoarea pe care o au website-urile care pun backlink-uri către pagina ta, nu numai numărul lor.
Mai exact, ce obții având multe backlink-uri?
Un număr mare de backlink-uri de calitate vor aduce website-ului tau beneficii în cascadă. Adică un lucru duce la altul și uite așa site-ul:
- Se va clasa mai bine în paginile cu rezultatele afișate de motoarele de căutare în urma căutărilor făcute de utilizatori, pentru că va fi considerat o sursă de încredere și prin urmare va fi evaluat mai bine;
- Odată ce devine mai vizibil, poate obține tot mai multe backlink-uri și alte website-uri care îl vor descoperi;
- Tot creșterea vizibilității va determina și creșterea numărului de vizitatori organici care îți vor accesa site-ul de pe Google, din paginile cu răspunsuri pe care le primesc la căutările lor;
- Traficul va crește și prin intermediul site-urilor care au pus backlink către pagina ta, pentru că o parte din cititorii lor o vor accesa.
- Crescându-ți vizibilitatea și traficul organic înseamnă că vei avea posibilitatea să convertești tot mai mulți potențiali clienți în clienți plătitori.
Ce determină calitatea unui backlink?
Am menționat în paragrafele anterioare că în afară de numărul backlink-urilor este importantă și calitatea acestora. Să vedem ce determină calitatea unui backlink, pentru că este un element foarte important și trebuie bine înțeles.
Calitatea website-ului care oferă backlinkul
Așa cum deja știm, motoarele de căutare scanează și clasifică în funcție de mai mulți parametri toate paginile accesibile de pe internet. Aceste evaluări determină poziția pe care o pagină cu un anumit subiect va apărea în rezultate pe care Google le afisează atunci cînd utilizatorii caută ceva pe acea temă.
Prin urmare, paginile web sunt clasificate diferit ca importanță și popularitate în motoarele de căutare. Tocmai pe acest principiu și backlink-urile pot fi diferite ca și calitate.
Cu cât o pagină este mai bine clasată, cu atât și backlinkul pe care îl va crea către un alt website va fi mai valoros pentru acesta din urmă.
Relevanța subiectului dintre cele două website-uri
Dacă conținutul ambelor website-uri este orientat către acelasi subiect și poate chiar același cuvânt cheie, backlink-ul este considerat mai relevant și va avea o influență mai puternică asupra clasamentului în motoarele de căutare al paginii web care l-a primit. Totuși, în această privință lucrurile sunt relative și o să explic de ce spun asta.
De exemplu, poate că la o primă privire ar fi mai dificil de înțeles relevanța pe care ar putea să o aibă un
backlink de pe website-ul unei fabrici de mobilă către cel al unei patiserii (sau vice-versa).
Însă, dacă backlink-ul apare într-un articol de pe blogul fabricii de mobilă în care este vorba despre mobila
creată
la comandă special pentru respectiva patiserie, atunci legătura va fi justificată și relevantă.
În mod similar, dacă patiseria își prezintă spațiul în care clienții pot savura delicioasele produse și
mentionează
faptul că mobilierul este realizat la comandă de respectiva fabrică de mobilă, atunci legătura externă către
website-ul fabricii va fi perfect justificat.
Amplasarea optimă a backlink-ului și textul de ancorare
Eticheta descriptivă pe care se pune backlink-ul ajută motoarele de căutare sa evalueze mai bine relevanța acestuia pentru conținutul paginii care îl primește.
De exemplu este foarte util ca backlinkul să fie inclus în mod natural în interiorul articolului. De asemenea,
dacă
se poate, este de preferat ca textul de ancorare să fie chiar cuvintele cheie. În acest fel legătura va ieși în
evidență și în același timp va fi clar unde duce și de de.
Expresile generice “vezi aici”, “în această pagină”, “pe acest website”, nu oferă niciun indiciu în nicio
privință.
Cu atât mai puțin sunt avantajoase backlink-urile strecurate undeva în footer-ul paginii unde este puțin probabil
să
le vadă cineva vreodată.
Explicație
Textul de ancorare reprezintă acel cuvânt sau acea expresie pe care se face legătura cu un hiperlink. Sau mai altfel spus, cuvintele pe care dai click ca să mergi pe pagina indicată.Caracteristicile do follow și nofollow (cu urmărire sau fară urmărire)
Backlink-urile do follow și backlink-urile no-follow sunt două tipuri diferite de legături externe.
Prin intermediul unui backlink do follow, pagina care primește legătura va primi și un plus de valoare de la autoritatea online a website-ului care face această legătura externă. Să înțelegem însă că nu se face un transfer de autoritate, adică site-ul care pune backlink-ul nu pierde nimic. Este doar ca și când ar da o notă de încredere mai mare decât dacă ar fi pus un link no-follow.
La polul opus, un backlink no follow (fără urmărire) nu transferă nimic din autoritatea online pe care website-ul care pune legătura o are. Adică, e ca și cum îi dă un vot de încredere și cam atât, nimic special.
Însă, dacă ținem cont că numărul backlink-urilor este la rândul lui foarte important, atunci ajungem la concluzia că decat niciun link, tot e mai bun unul chiar și no-follow.
Ce înseamnă linkbuilding (sa creezi linkuri)
Procesul prin care aduci cât mai multe backlink-uri către o pagină se numeste linkbuilding, sau creare de linkuri. Acest proces este necesar pentru a crește autoritatea respectivului website în mediul online, astfel încât să poată profita de toate beneficiile unei clasări bune în motoarele de căutare.
Principiul de bază al acestui proces este să ai pe website-ul tău un conținut remarcabil pe care să îl aduci eficient în atenția altor website-uri care pot pune legături către el.
O mențiune foarte importantă: backlink-urile nu sunt totul atunci când vine vorba de o clasare bună în Google. Într-adevăr sunt foarte importante, dar pe lângă ele mai sunt o multitudine de variabile care pot influența modul în care un website se comportă în mediul online.
Ce poți face ca să obții multe backlink-uri
S-au dezvoltat o multitudine de metode pentru cresterea numărului de backlink-uri. Unele sunt în concordanță cu ghidul de calitate de la Google iar practicarea lor a primit numele de white-hat. În același timp se folosesc și unele metode care încalcă flagrant aceste instrucțiuni. Sunt denumite black-hat, nu sunt apreciate de Google iar eu una nu recomand utilizarea lor sub nicio formă.
Cea mai bună și indicată metodă de a obține backlink-uri
Conținutul util, unic și de înaltă calitate determină în mod natural crearea de backlinkuri de calitate. Însă aici se intră cumva într-un cerc vicios. Fără backlink-uri nu ajungi să te poziționezi bine în Google astfel încât sa ajungi în atenția altor utilizatori, iar fără să ajungi în atenția altor website-uri lor nu ai cum să faci rost de backlinkuri.
Tocmai pentru a ieși din acest cerc vicios pot fi aplicate cu succes acele metode white-hat de care spuneam mai devreme.
Metode white-hat pentru a obține multe backlink-uri
Crează backlink-uri manual
Acest lucru presupune să înscrii respectiva pagină, sau întregul website, în diferite directoare de afaceri, să
le
incluzi în profilul de social media, să postezi sau să dai răspunsuri pe forumuri și să exemplifici cu linkuri
către
postarile tale.
Este foarte ușor să faci toate aceste lucruri și nu presupune un efort prea mare. Totuși trebuie să tii cont că
nici
nu vei obține un avantaj foarte mare. De cele mai multe ori va fi vorba despre backlink-uri no-follow și de o
calitate foarte slabă din punct de vedere al motoarelor de căutare.
Propune înlocuirea linkurilor nefuncționale cu link catre website-ul tău
E o metodă cu rezultate bune, însă foarte mare consumatoare de timp. Presupune să cauți website-uri care au linkuri externe nefuncționale către pagini cu un conținut similar cu al tău. Ulterior să-i contactezi și să le propui să înlocuiască acea legătură cu un backlink către pagina de pe website-ul tău.
Partea foarte bună este faptul că nu trebuie să citești tu pagină cu pagină tot ce este pe internet pe subiectul
care te interesează, pentru a descoperi linkurile care nu funcționează. Există în mediul online instrumente
special
dezvoltate pentru această operațiune, ca de exemplu
acest Broken Link Checker
. Tot ce ai de
făcut este să introduci
adresa web care te interesează și vor fi afișate eventualele linkuri nefuncționale.
În această situație, chiar dacă nu ai deja pregătită o postare pe acea temă dar te-ar avantaja foarte mult un
backlink de la acel website, o poti crea, cu condiția sa fie potrivită și pentru website-ul tău.
Crează un conținut mai bun decât ce există deja și solicită backlink-uri
Această tehnică a fost dezvoltată de Brian Dean de la Backlinko și se numește The Skyscraper Technique (Tehnica zgârie-nori).
Este în natura umană să fii atras de ce-i mai bun. Și ceea ce faci aici este să găsești cel mai înalt „zgârie-nori” din spațiul tău... și să pui 20 de etaje în vârful acestuia.
Iată pe scurt în ce constă aplicarea acestei tehnici: Cauți pe internet o postare din domeniul care te interesează, care primește foarte multe backlinkuri și creezi o postare mult mai bună ce aceiași temă. Ulterior, îi contactezi pe toți cei care au link către postarea inițială și le propui să pună backlink către materialul tău pentru că este net superior.
Postează ca invitat pe alte bloguri
Această metodă este chiar atât de simplă pe cât pare. În plus, este și foarte eficientă pentru că ai posibilitatea să obții backlink-uri de o calitate superioară, selectând website-urile pe care vei posta. Pur și simplu contactează cât mai multe bloguri pe care ți-ai dori să postezi ca invitat și fă-le propunerea.
Alte posibilități de a obține backlink-uri
Există și câteva posibilități de a obține backlink-uri fără sa fie neapărat necesar să creezi articole sau postări noi pentru asta. Câteva dintre acestea sunt:
- Contactează companiile cu care colaborezi deja. Multe website-uri listează colaboratorii și pot face această mențiune punând în același timp și un backlink către website-ul tău.
- Caută articole de tip listă sau top, în care sunt enumerate alte website-uri din domeniul tău de activitate, cel mai probabil chiar concurenții tăi. Propune actualizarea articolului cu includerea website-ului.
- Verifică dacă numele companiei tale apare menționat în postările altor website-uri fară să aibă un backlink, și solicită includerea acestuia.
Ce să NU faci pentru backlinkuri (metode black-hat)
Menționam mai devreme că anumite încercări de manipulare ale backlink-urilor pentru o clasare mai bună în SERP, nu sunt apreciate de Google. Mai mult decât atât, pot avea un impact negativ asupra clasamentului unui site în rezultatele căutărilor. Printre acestea se încadrează și urmatoarele metode:
- Cumpărarea sau vânzarea de linkuri în schimbul banilor sau al bunurilor și serviciilor, fară ca linkurile respective să fie marcate corespunzător;
- Schimburi excesive de linkuri care apar între două pagini;
- Includerea abuzivă de linkuri care nu sunt plasate în mod “natural” în text
Concluzie
Atât numărul cât și calitatea backlinkurilor sunt caracteristici extrem de valoroase pentru autoritatea domeniului și clasamentele SEO.
Aceste voturi de încredere atât de importante nu sunt întotdeauna ușor de obținut. Uneori trebuie să aloci mult timp și să te implici foarte serios în asta. Însă rezultatele remarcabile ce pot fi obținute merită toate aceste eforturi.
În încheiere reiterez faptul că cea mai bună și indicată metodă de a obține backlink-uri este conținutul util, unic și de înaltă calitate pentru că va determina în mod natural crearea de backlinkuri. Iar toate celelate metode, white-hat bineînțeles, merită să fie aplicate pentru a potența efectul postărilor grozave.